Gå til indhold

Nødpas, Pasforlængelser

Pasbestilling kræver online tidsbestilling.

Du kan ligeledes bestille tid ved opkald til ambassadens hovednummer: +32 2 233 09 00.

Pris for nødpas = €154,00, hvis du kan fremvise dit nuværende pas.

Pris for nødpas = €240,00, hvis du ikke kan fremvise dit nuværende pas.

Pris for nødpas = €359,00, udenfor ambassadens åbningstid.

Pris for nødpas = €513,00, på en officiel lukkedag.

(via betalingskort eller bankoverførsel)

Se "Gebyrsatser for borgerservice og andre sager pr. 1. januar 2025".

Bemærk: Grundet de gældende GDPR regler (beskyttelse af persondata) bliver fysiske pasansøgninger og støttedokumenter (som fødselsattester, statsborgerretsbeviser…) destrueret efter gennemført sagsbehandling.
Du bedes derfor tjekke dokumentationskravene for din pasansøgning.

I nødstilfælde kan ambassaden udstede et nødpas samme dag.
Dokumentationskravene er de samme som ved udstedelse af nyt pas, dog obligatorisk dokumentation for nødsituationen (læs også "beskadiget, mistet, stjålet, glemt pas").


 

Forlængelse af pas

Ambassaden har ikke mulighed for at forlænge pas.

Belgien accepterer ikke manuelle pasforlængelser, det være sig gældende for samtlige slags pas: politipas, diplomatpas, fremmedpas.

Den danske ambassade i Bruxelles / de danske konsulater (Belgien / Luxembourg skal respektere Belgiens regler).

Vi har derfor ikke tilladelse til at lave manuelle pasforlængelser, heller ikke selvom ansøgeren foreslår selv at tage det fulde ansvar ved eventuel identitetstjek.

Advarsel: Ambassaden gør opmærksom på risikoen for at blive fastholdt under transit i Belgien.

I nødstilfælde kan ambassaden udstede et nødpas samme dag (se under "Nødpas").

Nødpas til voksen (beskadiget, mistet, stjålet eller glemt pas)

Hvis beskadiget, mistet, stjålet eller glemt pas skal ambassaden opkræve et forhøjet pasgebyr på € 240,00 - se "Gebyrsatser for borgerservice og andre sager pr. 1. januar 2025".

Dokumentationskravene er de samme som ved udstedelse af nyt pas, dog ydermere obligatorisk dokumentation for nødsituationen.

Dokumentationskrav

På dagen for dit personlige fremmøde bedes du være i besiddelse af:

  • det sidst udstedte pas (eller *politirapport, hvis stjålet og andet identifikation).
    *Visse politistationer kræver en attest, udstedt af ambassaden, med bekræftelse af pasnummer og udløbsdato, før politirapporten kan udarbejdes.
    Ambassaden råder derfor til, at du forhører sig på politistationen, inden du sætter proceduren i gang.
  • ansøgningsskema (pdf, DK) / application form (pdf, EN) i udfyldt og underskrevet stand.
  • Statsborgerretsbevis for andet land, hvis andet erhvervet statsborgerskab.
  • Dansk statsborgerretsbevis hvis:

    1.) du er over 22 år, du er født uden for Danmark, og du ikke haft registreret bopæl i dansk kommune i mindst 3 sammenhængende måneder før dit fyldte 22. år.
    2.) du har erhvervet dansk statsborgerskab via naturalisering.
    3.) din far eller mor har erhvervet dansk statsborgerskab ved anmodning eller via naturalisering (kopi af denne forælders danske statsborgerretsbevis).

Er du ikke i besiddelse af dit / din danske forældres statsborgerretsbevis, skal du anmode om udstedelse af en bevisbekræftelse på tidligere udstedt statsborgerretsbevis.

Bevisbekræftelse for tidligere udstedt statsborgerretsbevis.

 

Hvis en person allerede én gang har fået udstedt et bevis for dansk statsborgerskab – uafhængigt af, om dansk statsborgerskab er opnået automatisk, ved erklæring eller ved lov (naturalisation) – vil der ikke kunne udstedes et nyt statsborgerretsbevis.

Udlændinge- og, Integrationsministeriet kan i stedet udstede en bevisbekræftelse.

Dette er en officiel bekræftelse på, at der til den pågældende person tidligere er udstedt et statsborgerretsbevis.

En anmodning om bevisbekræftelse på dansk statsborgerskab indgives til Udlændinge- og Integrationsministeriet

Du kan læse om betingelserne og finde ansøgningsskemaet på UIM's hjemmeside: "Anmodning om bevisbekræftelse"

 
Yderligere dokumentationskrav hvis dit pas er udløbet med 2 år eller mere:


  • navne- eller fødselsattest.
  • kopi af dine forældres pas.
  • dine forældres vielsesattest, hvis du er født før 1. juli 2014, og din mor ikke er dansk.
  • billedlegitimation.
 Ambassaden kan altid anmode dig om at fremvise yderligere identifikationsdokumenter eller besvare kontrol-spørgsmål.

 

Nødpas til barn (beskadiget, mistet, stjålet eller glemt pas)

Hvis beskadiget, mistet, stjålet eller glemt pas skal ambassaden opkræve et forhøjet pasgebyr på € 240,00 - se "Gebyrsatser for borgerservice og andre sager pr. 1. januar 2025"

Dokumentationskrav

På dagen for jeres personlige fremmøde (begge forældre / forældremyndighedsindehavere og barn) bedes I være i besiddelse af:

  • barnets sidst udstedte danske pas (hvis ikke første danske pas) - eller *politirapport, hvis stjålet og andet identifikation).     
    *Visse politistationer kræver en attest, udstedt af ambassaden, med bekræftelse af pasnummer og udløbsdato, før politirapporten kan udarbejdes.
    Ambassaden råder derfor til, at du forhører sig på politistationen, inden du sætter proceduren i gang.
  • jeres (forældrenes) gyldige pas (hvis den ene forælder ikke er dansk, forevises dennes pas eller ID-kort, ikke at forveksle med opholdskort).

  • pasfoto (for mindre børn) som svarer til gældende krav til format for pasfoto: link.
  • ansøgningsskema (pdf, DK) / application form (pdf, EN) i udfyldt og underskrevet stand.
  • barnets navne- eller fødselsattest.
  • jeres vielsesattest, hvis barnet er født før 1. juli 2014 (udenfor Danmark), og moderen ikke er dansk.
  • barnets statsborgerretsbevis for andet land, hvis andet erhvervet statsborgerskab end jeres (forældrenes).
  • Den danske forældres statsborgerretsbevis for andet land, hvis andet erhvervet statsborgerskab.
  • den danske forældres danske statsborgerretsbevis:

    1.) hvis du (den danske forældre) er over 22 år, er født uden for Danmark, og du ikke har haft registreret bopæl i dansk kommune i mindst 3 sammenhængende måneder før dit fyldte 22. år.
    2.) hvis du har erhvervet dansk statsborgerskab via naturalisering.
    3.) hvis din far eller mor har erhvervet dansk statsborgerskab ved anmodning eller via naturalisering (kopi af denne forælders danske statsborgerretsbevis).

Er du (den danske forældre til barnet) ikke i besiddelse af dit / din danske forældres statsborgerretsbevis, skal du anmode om udstedelse af en bevisbekræftelse på tidligere udstedt statsborgerretsbevis.

 

Bevisbekræftelse for tidligere udstedt statsborgerretsbevis.

 

Hvis en person allerede én gang har fået udstedt et bevis for dansk statsborgerskab – uafhængigt af, om dansk statsborgerskab er opnået automatisk, ved erklæring eller ved lov (naturalisation) – vil der ikke kunne udstedes et nyt statsborgerretsbevis.

Udlændinge- og, Integrationsministeriet kan i stedet udstede en bevisbekræftelse.

Dette er en officiel bekræftelse på, at der til den pågældende person tidligere er udstedt et statsborgerretsbevis.

En anmodning om bevisbekræftelse på dansk statsborgerskab indgives til Udlændinge- og Integrationsministeriet.

Du kan læse om betingelserne og finde ansøgningsskemaet på UIM's hjemmeside: "Anmodning om bevisbekræftelse".

 

Hvis den ene forældre ikke har mulighed for at møde personligt op på den danske ambassade i Bruxelles (-er bosiddende i et andet land, på rejse...), vil det være muligt at give samtykke til udstedelse af barnets pas:

  1. via digital samtykke med MitID: Giv digitalt samtykke her.
  2. ved personlig fremmøde på en anden dansk ambassade / et dansk konsulat / en dansk kommune / borgerservice.

Vælger den ikke-tilstedeværende forældre personlig fremmøde (hos ovennævnte myndighed) skal ambassaden informeres på dagen for barnets biometrioptagelse for skriftlig kontakt og aftale med den valgte myndighed.

 

Ambassaden kan altid anmode dig om at fremvise yderligere identifikationsdokumenter eller besvare kontrol-spørgsmål.

Udløbet pas

Er et pas udløbet, vil det i nødstilfælde være muligt at udstede et nødpas.
Ud over den påkrævede dokumentation for pasfornyelse (samt obligatorisk dokumentation for nødsituationen) bedes du medbringe et pasfoto, hvis det drejer sig om et nødpas til et barn under 4 år.).

Gebyr for udstedelse af nødpas € 154,00 fra 1. januar 2025 - dog gratis hvis det sker i forbindelse med bestilling af nyt pas - se "Gebyrsatser for borgerservice og andre sager pr. 1. januar 2025".

Beskadiget pas

Hvis beskadiget, mistet, stjålet eller glemt pas skal ambassaden opkræve et forhøjet pasgebyr på € 240,00 - se "Gebyrsatser for borgerservice og andre sager pr. 1. januar 2025".

Er dit pas eller dit barns pas blevet beskadiget bedes du / barnet anmode om et nyt pas.

Ambassaden kan i nødstilfælde udstede et nødpas i forbindelse med bestilling af et nyt pas.
Ud over den påkrævede dokumentation for pasfornyelse (samt obligatorisk dokumentation for nødsituationen) bedes du medbringe et pasfoto, hvis det drejer sig om et nødpas til et barn under 4 år.).


Et pas anses for beskadiget, hvis det er slidt i den grad, at stempler, fotos eller tekst, herunder tal og datoer, ikke kan kontrolleres på stedet, eller passet i øvrigt har væsentlige mangler.
Det er uden betydning, om passet stadig er gyldigt eller udløbet. 

Mistet / stjålet pas

Hvis beskadiget, mistet, stjålet eller glemt pas skal ambassaden opkræve et forhøjet pasgebyr på € 240,00 - se "Gebyrsatser for borgerservice og andre sager pr. 1. januar 2025".

Har du fået stjålet dit pas eller dit barns pas, skal du anmelde det til politiet.
Visse politistationer kræver en attest, udstedt af ambassaden, med bekræftelse af pasnummer og udløbsdato, før politirapporten kan udarbejdes.
Ambassaden råder derfor til, at du forhører sig på politistationen, inden du sætter proceduren i gang.

Det vil i nødstilfælde være muligt at udstede et nødpas.
Ud over den påkrævede politierklæring bedes du medbringe et pasfoto, hvis det drejer sig om et nødpas til et barn under 4 år.).