Gå til indhold

Hvis uheldet er ude

Hvis du kommer i alvorlige problemer på din rejse, eller du har brug for oplysninger om risikoområder på din vej, er danske ambassader eller konsulater parate til at rådgive dig.

Herunder kan du finde mere information om, hvad ambassaden kan hjælpe dig med, når uheldet er ude.

På en dansk ambassade eller et konsulat kan du blandt andet få hjælp i tilfælde af:

Tab og tyveri

Hvis du mister dine penge eller dine dokumenter på rejsen, er det vigtigt, at melde det til politiet og få en kopi af politirapporten eller kvittering for anmeldelsen. Ambassaden/konsulatet kan hjælpe med fx udstedelse af et nyt dansk.

Mister du dit kreditkort eller dine penge - og har du ikke mulighed for at arrangere en almindelig bankoverførsel eller en overførsel via et pengeoverførselsbureau - kan ambassaden i de fleste tilfælde hjælpe med en pengeoverførsel. Men kun til brug for hjemrejse og kun, hvis der er nogen i Danmark, der vil lægge ud for dig. Når ambassaden har fået sikkerhed for beløbet, får du pengene udbetalt i lokal valuta, fradraget gebyr iflg. Udenrigstjenestens gebyrbekendtgørelse

Offer for lovovertrædelser i udlandet

Den danske ambassade eller konsulat i det land, hvor lovovertrædelsen har fundet sted, kan hjælpe dig med at komme i kontakt med en lokal advokat, som bl.a. kan hjælpe dig i forhold til en anmeldelse til det lokale politi og som på dine vegne kan følge efterforskningen og en eventuel retssag. Udenrigsministeriet kan derimod ikke dække dine advokatudgifter.

Ambassaden kan også hjælpe dig med at få hospitals- eller lægehjælp, anmelde sagen til det lokale politi og at kontakte din familie og dit forsikringsselskab, hvis du har tegnet en privat rejseforsikring. I kontakten til forsikringsselskabet rådes du til at undersøge om juridisk assistance, herunder dækning af udgifter til advokatbistand i udlandet, er en del af din private rejseforsikring. Udenrigsministeriet kan ikke dække dine udgifter til advokat og hospitals- og lægehjælp.

Læs mere her: Offer for lovovertrædelser i udlandet (um.dk)

Rejseforsikring

Hvis du rejser uden for Danmark, Færøerne og Grønland, opfordres du til at tegne en privat rejseforsikring.

Rejser du uden for EU-landene, Norge, Island, Liechtenstein, Schweiz og Storbritannien, er du ikke dækket af den offentlige sygesikring i Danmark, og du kan derfor hverken anvende dit gule sundhedskort eller dit blå EU-sygesikringskort.

Rejser du inden for EU-landene, Norge, Island, Liechtenstein, Schweiz og Storbritannien, kan du anvende dit blå EU-sygesikringskort. EU-sygesikringskortet dækker dog ikke alle udgifter eller i alle situationer, hvorfor det ikke er et alternativ til en privat rejseforsikring.

Rejser du i de andre nordiske lande, kan du anvende dit gule sundhedskort sammen med billedlegitimation, men vi anbefaler, at du også medbringer dit blå EU-sygesikringskort. Læs mere nedenfor.

Udenrigsministeriet og de danske ambassader og konsulater kan ikke hjælpe dig med at dække udgifter til hverken lægehjælp, hospitalsindlæggelse eller hjemtransport, hvis du rejser i udlandet.

Rejseforsikring (um.dk)

Dødsfald på rejsen

Ambassaden kan yde bistand, når en dansk statsborger eller statsborger med fast bopæl i Danmark dør under midlertidigt ophold i Belgien.

Hjemsendelse af afdøde til Danmark


•Hvis afdøde havde en rejseforsikring, sørger forsikringsselskabet for, at afdøde sendes tilbage til Danmark og dækker omkostningerne.
•Hvis afdøde ikke var forsikret, skal de pårørende selv dække omkostningerne. De pårørende beslutter, om afdøde skal begraves eller kremeres i det land, hvor dødsfaldet er sket, eller om afdøde skal sendes tilbage til Danmark (hjemsendelse).
•Repatriering kan være dyrt, så sørg for at diskutere omkostningerne, før du bekræfter dine arrangementer.

Udenrigsministeriet og ambassaden kan vejlede og hjælpe dig med det praktiske. Der kræves et gebyr for ambassadens assistance, som beregnes på timebasis.

Ambassaden kan ikke hjælpe dig med:
• Betale omkostninger i forbindelse med udstedelse af certifikater og returnering af kroppen til Danmark
• Stå garanti for betaling af omkostningerne
• Giv et lån eller forudbetaling

EHIC-kortet (blåt kort) dækker ikke udgifter i forbindelse med hjemtransport.

I nogle tilfælde kan du søge økonomisk hjælp i forbindelse med begravelsen hos Udbetaling Danmark (begravelseshjælp).

Administration af dødsbo

Hvis afdøde havde bopæl i Danmark, behandles dødsboet efter afdødes person i Danmark af den relevante skifteret. Hvis afdøde har haft bopæl i udlandet, administreres dødsboet i det land, hvor afdøde havde bopæl ved dødsfaldet.

Fængsling i udlandet

Hvis du bliver anklaget og fængslet i udlandet, har du krav på at komme i kontakt med en dansk ambassade eller et dansk konsulat, hvis du selv ønsker det.Ambassaden kan hjælpe dig med kontakt til en lokal advokat og familie eller venner i Danmark. Vi kan også besøge dig i fængslet og følge retssagens forløb.

Hvis Danmark ikke har ambassade eller konsulat i landet, hvor du fængslet, kan du få hjælp fra en ambassade fra et andet nordisk eller i EU-land. Du har ret til samme hjælp, som landet yder til sine egne statsborgere. Udenrigsministeriets Borgerservice kan hjælpe dig med at få kontakt til den rette ambassade.

Her finder du svar på en række typiske spørgsmål i forbindelse med fængslinger: Hvis du bliver fængslet i udlandet (um.dk).

Spærring af kreditkort

Danske kreditkort kan spærres hos Pengeinstitutternes Betalings Service (PBS) på telefon +45 44 89 29 29 (døgnåbent), Kortstop +45 70 20 70 20 eller via Deres bank.

Master Card og American Express: +45 44 89 27 50
Diners Club: +45 36 73 73 73
Kortstopservice i Belgien: 070 34 43 44

 

Ambassaden eller konsulatet kan ikke

  • Udbetale lån eller udføre bankforretninger
  • Udbetale bistandshjælp eller pension
  • Få dig løsladt fra et fængsel eller betale en advokat
  • betale hospital eller læge uden sikkerhedsstillelse fra dig selv, din bank eller familie
  • Skaffe dig arbejde eller arbejdstilladelse
  • Pengeoverførsler

Læs mere på Udenrigsministeriets borgerservices hjemmeside.

Kontakt 

Er ambassaden eller konsulatet i dit opholdsland lukket, kan du i nødstilfælde blive omstillet til Udenrigsministeriets vagthavende i København. Omstilling er gratis.

Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter:

Telefon: +45 33 92 11 12

E-mail: [email protected]