Spring til indhold

Hvis uheldet er ude

Herunder kan du finde mere information om, hvad ambassaden kan hjælpe dig med, når uheldet er ude.

På en dansk ambassade eller et konsulat kan du blandt andet få hjælp til:

  • Overførsel af penge til hjemrejse
  • Udstedelse af et nyt dansk pas
  • Kontakt til advokat, hvis du bliver anholdt
  • Kontakt til pårørende i Danmark
  • Kontakt til forsikringsselskab ved ulykke, sygdom eller død
  • Oplysning om risikoområder på din vej

Men ambassaden eller konsulatet kan ikke

  • Udbetale lån eller udføre bankforretninger
  • Udbetale bistandshjælp eller pension
  • Få dig løsladt fra et fængsel eller betale en advokat
  • betale hospital eller læge uden sikkerhedsstillelse fra dig selv, din bank eller familie
  • Skaffe dig arbejde eller arbejdstilladelse
  • Pengeoverførsler

Mister du dit kreditkort eller dine penge - og har du ikke mulighed for at arrangere en almindelig bankoverførsel eller en overførsel via et pengeoverførselsbureau - kan ambassaden i de fleste tilfælde hjælpe med en pengeoverførsel. Men kun til brug for hjemrejse og kun, hvis der er nogen i Danmark, der vil lægge ud for dig.

Når ambassaden har fået sikkerhed for beløbet, får du pengene udbetalt i lokal valuta, fradraget gebyr iflg. Udenrigstjenestens gebyrbekendtgørelse.

Spærring af kreditkort

Danske kreditkort kan spærres hos Pengeinstitutternes Betalings Service (PBS) på telefon +45 44 89 29 29 (døgnåbent), Kortstop +45 70 20 70 20 eller via Deres bank:

Master Card og American Express: +45 44 89 27 50
Diners Club: +45 36 73 73 73
Kortstopservice i Belgien: 070 34 43 44