Gå til indhold

Borgerservice

Find svar på spørgsmål om oversættelse, legalisering, kørekort, bevarelse af dansk indfødsret, straffeattest, valg, vielse i Belgien, og meget mere.

Ambassadens afdeling for Borgerservice bistår bl.a. med:

  • At hjælpe danskere, der rejser i udlandet, til at få en så sikker rejse som muligt
  • At behandle ansøgninger om pas, internationalt kørekort, visum samt opholds- og arbejdstilladelse
  • At behandle asylsager ved at indhente relevante oplysninger
  • At tilbyde assistance og rådgivning på visse civilretlige områder, ikke mindst ved legalisering af danske dokumenter, udstedelse af attester o.a.
  • At oversætte danske fødsels- vielses- og bopælsattester
  • At fremskaffe attester fra offentlige danske myndigheder
  • At afholde valg og folkeafstemninger

 

Vær opmærksom på at Ambassaden ikke kan betale for udgifter i forbindelse med nødsituationer i udlandet og at der som hovedregel skal betales et gebyr for hjælp i udlandet.

 

Hvem kan og hvad koster det få hjælp?

Alle danske statsborgere og udenlandske statsborgere med fast bopæl i Danmark.

Personer, der ikke har dansk statsborgerskab, eller som har dobbelt statsborgerskab, kan dog ikke være sikre på, at et fremmed land vil acceptere, at Danmark yder assistance, hvis der er tale om en konflikt med det pågældende lands myndigheder, f.eks. i tilfælde af fængsling.

Der er danske konsulater i Belgien i Antwerpen, Bryssel og Liège. Herunder finder du en fold-ud liste med yderligere information om borgerservice information: 

Fuld beskrivelse på Udenrigsministeriets hjemmeside 

 

Danske statsborgere samt udlændinge med varigt ophold i Danmark, der på forskellig vis er kommet i nød, kan i hastende tilfælde udenfor ambassadens åbningstid ved opringning til ambassadens hovednummer (02 233 09 00) blive gratis omstillet til Udenrigsministeriets 24/7 Borgerservicecenter (dir. tlf. +45 33 92 11 12).

information

Arbejde i Belgien

- Vedrørende midlertidigt arbejde 

Hvis man som dansker ønsker

  1. at arbejde eller være praktikant i Belgien for en dansk (eller udenlandsk) arbejdsgiver eller
  2. at arbejde som selvstændig

skal man registreres på Limosas hjemmeside.

Registreringspligten gælder for midlertidigt arbejde og deltidsarbejde og er et slags bevis på, at man ikke benytter belgisk social sikring. I tilfælde af ansættelse i et dansk firma vil det normalt påhvile arbejdsgiveren at foretage pligtregistreringen af arbejdstageren før dennes ankomst til Belgien. Det sker online på Limosas hjemmeside.

Der er mange undtagelser til registreringspligten. Oplysninger om disse undtagelse kan du se her.

Arbejdssøgende

Du kan naturligvis uopfordret sende ansøgninger til virksomheder og organisationer, som interesserer dig eller svare på de jobannoncer, som offentliggøres i belgisk dagspresse eller belgiske fagblade - en glimrende måde at få kendskab til de sektorer og virksomheder, der ansætter medarbejdere. Ved siden af den offentlige arbejdsformidling findes der også private vikarbureauer, personaleudvælgelsesfirmaer og erhvervsvejledningscentre - alle er specialiserede i at hjælpe dig i din søgen efter arbejde.

Her får du oplysninger om de forskellige ydelser, arbejdsformidlingskontorerne tilbyder enten direkte eller gennem deres europæiske netværk, EURES.

I. Eures-netværk

For at finde arbejde i et andet EU-land kan du også starte med at henvende dig til den offentlige arbejdsformidling i dit hjemland eller i det land, hvor du gerne vil arbejde. Alle arbejdsformidlingskontorerne er tilsluttet et netværk, der kaldes EURES (EURopean Employment Services). De har alle en afdeling, som er specialiseret i at formidle arbejde i andre lande.

I hver af disse EURES-afdelinger finder du en eller flere Eurorådgivere, som har til opgave at give dig oplysninger og råd samt hjælpe dig med at finde arbejde i et andet EU-land. Eurorådgiverne står derfor i konstant forbindelse med EURES-afdelingerne i de andre EU-lande. Du har også permanent adgang til to databaser, en med de internationale jobtilbud i alle EU-landene og Norge og Island, og en anden med præcise oplysninger om leve- og arbejdsvilkår i netværkets lande. Med denne database kan du også få lavet en oversigt over udviklingen på hvert enkelt regionalt arbejdsmarked.

II. Nationale arbejdsformidlinger

a) Den offentlige arbejdsformidlings: hovedopgaver.

Tre regionale forvaltninger forestår formidlingen af arbejde i Belgien.

  • VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding) for den flamske region
  • ACTIRIS (Office régional bruxellois de l'emploi / Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling) for hovedstadregionen Bruxelles
    De tre forvaltninger har alle et net af lokale arbejdsformidlingskontorer og et edb-system med oplysninger om ledige stillinger.

b) Særlige opgaver

Erhvervsuddannelse forestås af VDAB for den flamske region og flamsktalende personer i Bruxelles samt af FOREM for den vallonske region, herunder de tysktalende områder. L'Institut Bruxellois Francophone pour la Formation professionnelle (IBFFP) er ansvarlig for den erhvervsuddannelse, der tilbydes fransktalende personer i hovedstadsregionen Bruxelles.

  • VDAB, FOREM og ACTIRIS stiller alle psykologservice til rådighed for de ledige, som kan få (gratis) vejledning. Organisationerne tilbyder også oplysninger om vikariater (T-Service) og programmer for langtidsledige.
  • VDAB tilbyder undervisning i jobsøgning (Jobclub) og støtte i forbindelse med omplacering af faglærte arbejdere i nedlægningstruede stillinger.
  • ACTIRIS har en vejledningsservice for ledige, der har særligt svært ved at finde arbejde og en workshop for aktiv jobsøgning (ARAE), hvor ledige kan få adgang til organisationens database.

Organisationen tilbyder også undervisning i udformning af levnedsbeskrivelser (CV) og ansøgninger, ligesom den med filmede simuleringer kan forberede en ansøger på en jobsamtale med en arbejdsgiver. Et "børnehus" tager sig af de lediges børn, så de aktivt kan søge arbejde.

De tre offentlige arbejdsformidlinger kan endvidere oplyse dig om beskæftigelsesfremmende foranstaltninger.

III. Nyttige adresser

Bruxelles

Office Régional Bruxellois de l'Emploi (ACTIRIS)
/Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling (ACTIRIS)
Bd Anspach/Anspachlaan 65
B-1000 Bruxelles/Brussel
Tlf.: (+)(32)(2) 800 42 42
Fax: (+)(32)(2) 800 42 98
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.actiris.be

Institut Bruxellois Francophone pour la Formation Professionnelle - IBFFP
Avenue Louise 166
B-1050 Bruxelles/Brussel
Tlf.: (+)(32)(2) 626 78 11 / Fax: (+)(32)(2) 626 78 14

Flandern

Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB)
(Hoofdbestuur – Vlaamse Gemeenschap)
Keizerslaan 11
B-1000 Brussel
Tlf.: (+)(32)(2) 506 15 11 (fra udlandet), 0800 30700 (kl. 8-20) (gratis nummer indenfor Belgien)
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.vdab.be

Vallonien

Office Communautaire et Régional de la Formation Professionnelle et de
l'Emploi (FOREM)
(Administration Centrale - Communauté et Région wallonnes-EURES)
Bd Tirou 104
B-6000 Charleroi
Tlf.: (+)(32)(71) 20 64 63

Adresser for andre regioner, se www.leforem.be.

Det belgiske Arbejdsministerium (arbejdsformidlingen): www.rva-onem.fgov.be.

Det belgiske nationale Arbejdsråd: www.cnt-nar.be.

Yderligere information: www.rva-onem.fgov.be.

EURES – Europæisk Portal for Jobmobilitet.

Arv og skifte

Arv og skifte i udlandet (um.dk)

Belgisk kommunevalg

Som EU-borger kan du deltage i kommunalvalget i din belgiske kommune, hvis du opfylder disse 5 krav og husker at skrive dig på valglisten.

Beskatning

Bekendtgørelse af protokol af 7. juli 2009 til ændring af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Belgien til undgåelse af dobbeltbeskatning og regulering af visse andre spørgsmål for så vidt angår indkomst- og formueskatter, underskrevet i Bryssel den 16. oktober 1969, som ændret og suppleret ved protokol, underskrevet i København den 27. september 1999:

BKI nr 14 af 29/08/2013

Bekendtgørelse af Protokol af 27. september 1999 mellem Danmark og Belgien til ændring og supplering af overenskomst af 16. oktober 1969 til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomstskat og formueskat:

BKI nr. 13 af 30/05/2003,

Bekendtgørelse nr. 5 af 20. januar 1971 af overenskomst af 16. oktober 1969 med Belgien til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomstskat og formueskat: BKI nr. 5 af 20/01/1971

For yderligere oplysninger:

Told- og skattestyrelsens hjemmeside samt
Skatteministeriets hjemmeside er www.skat.dk
Det belgiske finansministeriums hjemmeside er:
www.minfin.fgov.be.

Bevarelse af dansk indfødsret

Generhvervelse af dansk statsborgerskab

Er du bosiddende i udlandet, og har du mistet dit danske statsborgerskab ved at erhverve et andet statsborgerskab før den 1. september 2015?

Nåede du ikke at søge i forbindelse med den første 5-årige overgangsordning, så er der godt nyt til dig. Folketinget vedtog nemlig i juni 2021 en ny 5-årig overgangsordning, som giver mulighed for at generhverve det danske statsborgerskab ved afgivelse af erklæring. Overgangsordningen træder i kraft den 1. juli 2021 og skal gælde indtil den 1. juli 2026.

Reglerne fremgår af Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside, hvor du også kan finde skemaet til erklæring om generhvervelse af dansk statsborgerskab for tidligere danske statsborgere.

Hvordan kan jeg have mistet mit danske statsborgerskab?

Hvis man som tidligere dansk statsborger har ansøgt om et fremmed statsborgerskab inden den 1. september 2015, kan man have fortabt sit danske statsborgerskab i medfør af den tidligere gældende § 7 i lov om dansk indfødsret.

Med virkning fra den 1. september 2015 blev denne bestemmelse ophævet, og danske statsborgere som efter denne dato har ansøgt om et fremmed statsborgerskab mister ikke længere det danske statsborgerskab.

Hvordan kan jeg søge om at generhverve dansk statsborgerskab?

Du kan søge om at generhverve dit danske statsborgerskab ved at indsende en erklæring direkte til Udlændinge- og Integrationsministeriet - også fra udlandet. Du kan også mod ekstra gebyr indsende erklæringen via en dansk ambassade eller et af de mange danske konsulater i udlandet. Du kan se de danske repræsentationer her. På Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside er der information og vejledning om de nærmere regler.

Hvordan får jeg et dansk pas?

Du vil kunne søge om et dansk pas, når Udlændinge- og Integrationsministeriet har behandlet din sag og afgjort, at du har generhvervet dit danske statsborgerskab.

Du kan aflevere dit pasansøgningskema og få optaget biometri på den danske ambassade i Belgien.
Husk at du som hovedregel skal bestille tid for at kunne indgive din pasansøgning, så du opfordres ligeledes til at besøge din ambassades hjemmeside for nærmere oplysning herom.

(22-års reglen)

I følge den danske indfødsretslovgivnings §8 taber den, der er født i udlandet og aldrig har boet i Danmark og ej heller har opholdt sig i Danmark under forhold, der tyder på samhørighed med Danmark, sit danske statsborgerskab ved det fyldte 22. år, medmindre den pågældende derved bliver statsløs.
Ministeren for udlændinge og integration, eller den, han bemyndiger dertil, kan dog efter ansøgning indgivet inden de 22 år tillade, at indfødsretten bevares.

Der henvises til Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside for oplysninger omkring ansøgningsproceduren, hvorledes du ved skriftlig ansøgning mellem dit 21. og 22. fyldte år har mulighed for at anmode om bevarelse af dit danske statsborgerskab. Vær opmærksom på betingelserne for godkendelse.

Link til "Ansøgningsskema"

Ansøgningen kan indleveres personligt på ambassaden, hvorefter den af ambassaden videresendes til Indfødsretskontoret (ambassadegebyr på: se "Oversigt over gebyrer" (kun betalingskort))

Det er også muligt at indsende ansøgningen direkte til Indfødsretskontoret i Udlændinge- og Integrationsministeriet:
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
DK - 1216 København K

+45 72 26 87 00.
[email protected]  

Borger.dk

Hjemmesiden er en komplet samling af nyttige informationer fra det offentlige Danmark til danskere i Danmark såvel som i udlandet.

Links:

Borger.dk

Børnebortførelser

Der henvises til afsnittet om børnebortførelser på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Digital signatur

MitID har erstattet NemID

MitID har siden 31. oktober 2023 helt erstattet NemID

For yderlig information:

Kontakt venligst din danske bank, MitID support via +45.33.98.00.10. eller [email protected]  

E-formularer, Standardformularer for sociale sikringsrettigheder

Formularer, der dokumenterer dine rettigheder til ydelser (social sikring), når du flytter i EU.

 

Disse formularer er nyttige, når du vil gøre brug af din ret til ydelser som EU-borger, der bor og/eller arbejder i et andet EU-land end dit eget – eller har gjort det tidligere.

Du kan bruge formularerne her på siden, hvis du bor lovligt i et EU-land, uanset din nationalitet.

Standardformularer for sociale sikringsrettigheder - Your Europe (europa.eu)

Gebyrregler

Hvad koster det at få hjælp på danske ambassader og konsulater i udlandet?

Udenrigstjenesten kan bistå med en lang række serviceydelser. Det gælder f.eks. bistand til nødstedte og udstedelse af pas og visum i udlandet. Der opkræves som udgangspunkt betaling for alle anmodninger om bistand til en ambassade eller et konsulat i udlandet.

For nogle ydelser betales for timeforbruget, og for andre betales et fast gebyr. Reglerne for betaling er fastlagt i Udenrigsministeriets gebyrbekendtgørelse.

Bistanden afregnes på grundlag af det faktiske timeforbrug, med mindre andet udtrykkeligt fremgår af gebyrbekendtgørelsen. Blandt timeprissagerne findes bistand til nødstedte og udfærdigelse af skrivelser.

Betaling for f.eks. udstedelse af pas og visum sker i stedet ved et fast gebyr. For ansøgninger om opholds-/og eller arbejdstilladelse opkræves timebetaling, idet der dog ikke kan opkræves betaling for mere end to timer.

Forhøjede takster

Opstår behovet for bistand uden for repræsentationernes normale arbejdstid, forhøjes alle takster med 50 % og med 100 %, såfremt der ønskes bistand på dage, hvor repræsentationen holder lukket.

Dækning af omkostninger

Ud over gebyret vil der skulle betales for de faktiske omkostninger.

Link:

Udenrigsministeriets gebyrsregler

Kørekort

Dansk kørekort må kun udstedes til borgere, der anses for at have sædvanligt opholdssted i Danmark ifølge Rådets direktiv 91/439/EØF af 29. juli om kørekort. Sædvanligt ophold er defineret som ophold i minimum 185 dage i et kalenderår.

 

Danskere med sædvanlig bopæl i Danmark

Hvis du har mistet dit danske kørekort på ferie i udlandet, skal du kontakte Færdselsstyrelsen, som kan udstede en erklæring om, at du har et gyldigt dansk kørekort (“erklæring om førerret”). Hvis du har Nem-ID, kan du anmelde dit kørekort tabt på hjemmesiden: https://www.borger.dk/transport-trafik-rejser/Biler-og-koerekort/Koerekort/Mistet-koerekort

Hvis du ønsker at forny dit danske kørekort og har sædvanlig bopæl i Danmark, skal du ansøge personligt på ethvert Borgerservicecenter i Danmark.

 

Danskere uden sædvanlig bopæl i Danmark

Hvis du ikke har sædvanlig bopæl i Danmark, kan du ikke forny dit danske kørekort.

Ansøgere bedes kontakte den belgiske bopælskommune for udstedelse af belgisk kørekort eller eventuelt ambassaden for at søge om internationalt kørekort.

Den belgiske bopælskommune anmoder generelt om en kørekorterklæring udstedt i Danmark. Færdselsstyrelsen kan udstede en erklæring om, at du tidligere har haft et gyldigt dansk kørekort ("erklæring om førerret"). Erklæringen kan fås ved at sende en skriftlig anmodning til Færdselsstyrelsen med dit navn og kontaktoplysninger.

 

Færdselsstyrelsen

Sorsigvej 35

6760 Ribe

Tlf. +45 72 21 88 99

E-mail: [email protected]

 

Vær opmærksom på, at Færdselsstyrelsen videresender erklæringen direkte til dig.

I tilfælde af, at erklæringen ikke er påkrævet af den belgiske kommune, bedes man alligevel kontakte Rigspolitiet for at melde kortet mistet. Tabet af kørekortet vil således bliver registreret i Det centrale Kørekortregister, og kørekortet kan returneres til ejeren, hvis det bliver fundet.

 

Det anbefales, at du downloader kørekort-appen (kørekort-appen) fra App Store eller Google Play. Du skal dog stadig have dit fysiske kørekort, når du kører uden for Danmark.

 

Internationalt kørekort

 

Et dansk kørekort er gyldigt i alle EU-lande, Schweiz, Norge, Island og Liechtenstein. Hvis du er indehaver af et dansk kørekort og ønsker at køre uden for ovennævnte lande, kan du kræve et internationalt kørekort.

 

Et internationalt kørekort er gyldigt i et år og er kun gyldigt sammen med et dansk kørekort. Internationale kørekort udstedes centralt i Danmark og sagsbehandlingstiden er 3-4 uger.

 

Internationalt kørekort kan kun udstedes til en person, der er i besiddelse af et gyldigt dansk kørekort og kan kun omfatte motorkøretøjer af samme art som det danske kørekort.
Det internationale kørekort er gyldigt i et år fra udstedelsesdagen. Det giver ret til at føre motorkøretøj af den art, som det lyder på, i de lande, der har tiltrådt den konvention, i henhold til hvilken kørekortet er udstedt. Et internationalt kørekort giver ikke ret til at føre motorkøretøj i Danmark. 

 

Her kan du læse om at søge om internationalt kørekort fra Danmark: Ansøg om internationalt kørekort (borger.dk)

 

Hvis du ønsker at ansøge om et internationalt kørekort gennem en dansk repræsentation, skal du indsende følgende:

 

1. Et gyldigt dansk kørekort

2. Dit pas (eller andet gyldigt ID)

3. Et pasfoto (35 x 45 mm)

4. Ansøgningsskema P22 behørigt udfyldt og underskrevet

5. Gebyr: se "Oversigt over gebyrer(kun betalingskort)

 

Yderligere information om internationalt kørekort kan findes på borger.dk

Legalisering af dokumenter

Man vil nu i de fleste tilfælde kunne nøjes med en enkelt legalisering (et særligt Apostillestempel) i Udenrigsministeriet.

Yderligere oplysninger på Udenrigsministeriet hjemmeside

eller

Udenrigsministeriet
Legaliseringskontoret
Tlf.: 3392 0118 eller 3392 0125 (i tidsrummet 13.00 - 16.00)
Fax nr.: 3392 0138
E-mail [email protected]

Navnelovgivning

Pr. 14. september 2021 trådte ny navnelovgivning i kraft i Danmark.

Opholdsret

Ophold på under tre måneder

Den belgiske bopælskommune vil gratis udstede et bevis på din indrejseerklæring på forevisning af:

  • Gyldigt pas  
  • Erklæring om, at du opholder dig i landet inden otte arbejdsdage efter indrejsen.

Ophold i mere end tre måneder

Ansøgning i bopælskommunen om tilladelse til bosættelse vedlægges:

  • Gyldigt pas
  • 3 fotos
  • En række andre dokumenter, såsom fødselsattest, bopælsattest, vielsesattest alt afhængigt af din erhvervsmæssige stilling under opholdet i Belgien (lønmodtager, jobsøgende, selvstændig, pensionist eller uden erhverv, studerende). Disse dokumenter skal fremlægges senest tre måneder efter, at ansøgningen om opholdstilladelse er indgivet.

Ofte kræver de belgiske kommuner en oversættelse af det danske dokument.

Det belgiske Indenrigsministeriets kontor for udlændinge

SPF Intérieur/FOD Binnenlandse Zaken
Office des étrangers / Dienst Vreemdelingenzaken
Chée d’Anvers 59B/Antwerpsesteenweg 59B
World Trade Center, tour II/World Trade Center, tower II
B-1000 Bruxelles/Brussel
Tlf.: +32 (0)2 206 16 00
www.dofi.fgov.be

Oplysninger om EU-retten

EUs Oplysningstjenete har forskellige oplysninger samlet til borgere i EU

Oversættelse af dokumenter

Ambassaden udfører kun mindre oversættelsesopgaver, såsom fødsels-, dåbs- og personsattester og kun fra officielle danske dokumenter til fransk eller hollandsk (undtagelsesvis til engelsk) mod et gebyr på €76/attest.

Hvis du har brug for et andet dokument, der skal oversættes, eller du har brug for et dokument, der skal oversættes til dansk, skal du kontakte en statsautoriseret, lokal oversætter. Ambassaden kan hjælpe dig med at finde sådan en oversætter.

Registrer dig i Belgien

Hvis du planlægger at opholde dig i Belgien i mere end 3 måneder (turistophold), skal du registrere dig hos den belgiske kommune.
Som studerende, praktikant, lønmodtager/anden aktivitet, SKAL du straks lade dig registrere.  Find de relevante oplysninger here.

Savnet person

Uventet at miste kontakten til et familiemedlem eller en ven, der er på rejse i udlandet, kan være meget foruroligende. Hvis du er alvorligt bekymret for et familiemedlems eller en vens velbefindende, skal du melde personen savnet på din lokale politistation i Danmark.

Social sikring

Vedr. de sociale sikringsordninger og den frie bevægelighed for personer, se venligst
http://ec.europa.eu/youreurope/index.htm

Straffeattest

Danske statsborgere og udlændinge, som ønsker en udskrift af deres danske straffeattest, kan rette henvendelse til det danske politi på følgende adresse:

Midt- og Vestjyllands Politi
Politiets Administrative Center
Kriminalregisteret
Postboks 1399
7500 Holstebro

Tlf.: +45 7020 1475 

e-mail: [email protected]

Digital Post: Kontakt Kriminalregisteret direkte via e-Boks. Du skal logge på Digital Post med MitID på Borger.dk eller Virk.dk.

Ved skriftlig henvendelse har Rigspolitiet brug for en underskrevet anmodning, kopi af pas, oplysning om sidste bopæl i Danmark, samt oplysning om hvilken adresse attesten skal sendes til. Attesten er gratis og kan udstedes på enten dansk, engelsk, tysk, fransk og spansk (hvis den er blank – ellers kun på dansk).

På Politiets hjemmeside kan læses mere om indhentelse af dansk straffeattest. Rigspolitiets Kriminalregister gør opmærksom på, at hvis man bor i udlandet, stilles der ikke krav om personlig fremmøde, som det er angivet på hjemmesiden (hjemmesiden er skrevet til borgere med bopæl i Danmark).

Straffeattesten kan også bestilles digitalt via www.politi.dk, hvis ansøger har NEM-ID.

Læs mere her: https://politi.dk/bestil/bestil-straffeattest

NB! Det er ikke muligt at få en straffeattest på baggrund af en telefonisk henvendelse.

Tvangsægteskab, efterladte ægtefæller og børn

Er du bange for, at din familie vil tvinge dig til ægteskab? Er du bange for, at din familie vil sende dig på genopdragelse i udlandet? Er du bange for, at din ægtefælle vil efterlade dig i udlandet? Kontakt Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter, hvis du har brug for et råd. De svarer hele døgnet på telefon 33 92 11 12.

Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmesiden.

Valg og folkeafstemninger

Vælgere, der opholder sig i udlandet, kan på en dansk diplomatisk eller konsulær repræsentation afgive brevstemme til den kommune, hvor de er optaget på valglisten.

Er vælgeren bosat i udlandet, er det op til vælgeren selv at sikre sig, at vælgeren er optaget på valglisten (ved henvendelse til folkeregisteret i sidste bopælskommune i Danmark). For mere information om, hvorvidt du er en kvalificeret vælger, og hvordan du registrerer dig, skal du klikke her:
Udlandsdanskeres valgret (im.dk).

Vielse i Belgien

Hvis du vælger at blive gift i Belgien, kan Ambassaden være behjælpelig med at udarbejde forskellige attester til de belgiske myndigheder på enten fransk eller nederlandsk. Kommunernes dokumentationskrav kan veksle, men der vil som oftest være tale om følgende:

- Attestation de coutume / Attest van gewoonterecht
- Attestation d‘état civil / Attest burgerlijke staat

For at kunne udarbejde en civilstandsattest har vi brug for en udskrift fra det danske CPR-register, som bekræfter din civilstand. En sådan attest kan normalt indhentes via din sidste bopælskommune i Danmark.